Kroppar som dryper av blod

Ni vet när Ygritte i Game of Thrones säger (och fyfasen vad bra hon säger det): ”Why would a girl see blood and collapse!? Girls see way more blood than boys”. Jag kan inte sluta titta på det klippet. Det är lätt ett av mina favvomenscitat all times. Jon Snow försöker förklara vad ”swooning” betyder och blir schooled wildling style. Tjejer (eller hellre: folk med livmoder) ser vanligen mycket mer blod än (så kallade) killar. Livmodersbärare blöder vid mens, vid ägglossning, vid missfall och under förlossning. Och sen kan en blöda lite extra kring klimakteriet. Tycker det är sjukt harcoretufft å ena sidan. Och samtidigt måste jag ta ett djupt andetag för att ta in den överväldigande poesin i det. Att blod, som så ofta är en symbol för död och livsfara, är en så stor och given del av menstruerande kroppars livscykel. Genom hela livet är det högst troligt att girls see way more blood than boys. Blod överallt!

Jag tittar på första avsnittet av Walking Dead säsong 5 och blodet sprutar. Det rinner ner i rännor, sprejas över ansikten, och kletas över hela kroppen. Blod har en huvudroll i zombieapokalypsen. Men aldrig mensblod. Jag vill se de zombiesmashande karaktärerna mensblöda. Jag vill gå in i zombieapokalypsen helhjärtat och undersöka hur menslivet är där. Hur gööör de med sin mens? Vad använder de för skydd? Eller blöder de bara fritt? I wanna know! Hur det än är med det menstruella underskottet i Walking Dead så kan vi konstatera att vissa ”girls” ser mer mensblod än andra. Uppskattningsvis lider 15-20 % av alla fertila livmodersbärare av menorragi (rikliga menstruationer). I alla fall om en ska tro den här artikeln. De har så mycket mens att blödandet leder till järnbrist/anemi och deras sociala och yrkesmässiga liv blir lidande.

Rikliga menstruationsblödningar (eller RMB som är den snajsiga förkortningen) är ofta ett tecken på en bakomliggande sjukdom så som Endometrios eller olika typer av blödarsjuka (alltså sjukdomar som gör att ens blod har svårt att levra sig). Endometriosföreningen uppskattar att 200 000 svenska medborgare lider av Endometrios. Sorgligt många av dem ovetandes. Förhoppningsvis har vi det senaste året sett en förändring i positiv riktning. Ny och gammal media har skrivit och rapporterat om sjukdomen, exempelvis har tidningen ETC gjort ett hästjobb med att få upp folksjukdomen på den samhälleliga dagordningen. Vi har fått ta del av upprivande historier om mänskor som fått kämpa sig igenom en okunnig vårdapparat med menstruationsfobi. Se ex. denhär och denhär artikeln.

I helgen var MENSEN på Förbundet Blödarsjuka i Sveriges kongress och lärde oss mer om rikliga menstruationer och blödarsjuka. FBIS uppskattar att 50 000 livmodersbärare i Sverige har blödarsjuka. Jag undrar om ens 50 000 pers i detta avlånga land känner till att livmodersbärare överhuvudtaget kan vara blödarsjuka. Jag får erkänna att jag fram till för ett halvårsedan trodde att det var en sjukdom som uteslutande drabbade folk med snopp. Tydligen är jag inte ensam om det. Det verkar vara ett utbrett missförstånd som går hundratals år tillbaka i tiden. Manskropp före menskropp. Igen och igen.

En av deltagarna på kongressen berättade att det första som folk frågar om när hon berättat om sin sjukdom är mensen. ”Hur göööör du med din MENS?!? Döööör du inte…?” Hittade btw en liten flashbacktråd med samma tema. Vissa mensare med blödarsjuka har menstruationsblödningar i typ 250 dagar om året. När jag hörde det satte jag lingonsaften i halsen. Samma sak när jag såg ett klipp från (fantastiska menshistorieprojektet) Mera mens där Alexis berättar om sin endometrios. Hon körde med dubbla trosor, dubbla nattbindor, PLUS tampong och ändå blödde hon IGENOM sängmadrassen.

De verkar vara sånna jävla fighters och jag hör för mitt inre Kelly Clarkson gorma ”What doesn’t kill you makes you stronger”. Men hur super-duper-awesome-wildling-coolt det än är att palla allt dethär blödandet så finns det ju ändå gränser för vad som känns rimligt att folk ska behöva leva med. Vissa forskare hävdar att hormonspiral hjälper, andra rekommenderar p-piller. Men är dessa tillräckligt beforskade? Vi får ständigt in rapporter om hormonpreparatens förödande bieffekter. Det finns ju också blödningshämmande medel som typ Cyklo F. Hur funkar det för alla er RMB:ers där ute? Hur göööööör ni mer er mens?

Vid tangentbordet, för MENSEN
er Josefin Persdotter

when-you-sneeze-on-your-period-meme

Kommentera

