PCOS – polycystiskt ovarialsyndrom

Resten av denna vecka uppmärksammar vi sjukdomar och besvär kopplade till mens. Först ut är PCOS.

10723912_350718925101091_426100354_n

PCO eller PCOS står för polycystiska ovarier eller polycystiskt ovariesyndrom, på engelska ”polycystic ovarian syndrome”. Det är en hormonrubbning som kan ske hos personer med äggstockar. PCO är syndromet fast utan att en har några direkta symptom eller biverkningar utöver äggblåsor på äggstockarna, som är det som gör att en får diagnosen. Det går att kolla om en har äggblåsor genom ett vaginalt ultraljud. Detta kan bokas hos vårdcentralen, vid en ungdomsmottagning eller hos en gynekolog.

Förutom äggblåsorna, som ibland felaktigt kallas cystor, kan en också få hormonrubbningar som gör att mensen kommer mindre regelbundet eller t.o.m slutar komma helt och hållet. Detta beror på att kroppen har slutat producera östrogen och istället börjat producera för mycket testosteron. Med PCOS kan en gå upp mycket i vikt, samt få nedsatt fertilitet. I och med att en producerar testosteron kan en också börja få ökat hårväxt, i ansiktet, mer hår på magen, på låren eller märkbart mer hår på bröstkorgen och på brösten. Ett annat symptom som kan uppstå är akne. PCOS är obotligt men det går att behandla symptomen. Det är inte helt klarlagt varför en drabbas av PCOS, men ärftlighet kan bidra. Om du har färre än fyra menstruationer per år, på kort tid får ökad kroppsbehåring eller har svårigheter att bli gravid trots försök bör du kolla upp om det kan röra sig om PCOS.

Angela berättar om sina erfarenheter:

”Syndromet verkar inte vara särskilt känt i Sverige ännu, varför vet jag inte. Men det har påverkat mig mycket att ingen gav mig diagnosen PCOS förrän efter 3 år av extrema besvär. Det var så tidigt som vid 17 års ålder som min mens försvann helt och hållet. Jag trodde först att jag var gravid, men fyra graviditetstest senare och jag började få panik. Varför fick jag inte mens? Vad var det för fel på mig? Jag hade förvisso pendlat upp och ner i vikt sedan barnsben och var mitt uppe i en ätstörning. Men jag fattade ändå inte – jag trodde att det bara var vid undernäring som en blev av med mensen?! Sedan kom jag äntligen till en gynekolog som fick göra en halvdan undersökning på mig då jag är livrädd för sådant. Han sa att han inte kunde se någonting men att jag borde försöka bli gravid så fort jag kunde, helst innan 30-årsåldern. Jag var 18…Jag fick utskrivet tabletter som skulle sätta fart på mensen igen, Primolut-Nor. Så efter 11 månader utan mens så kom den äntligen igen. Jisses vad glad jag var! Dessa tabletter har jag fortsatt ta till och från sedan dess.

Eftersom jag ville sätta mig in i vad som skedde i min kropp började jag Googla och hittade till slut Wikipediasidor på både svenska och engelska som beskrev exakt det som hände mig – PCOS. Jag läste in mig ordentligt på detta och begav mig till slut till en gynekologmottagning. Detta är alltså cirka 2 år efter att jag först fått problem med mensen. Jag fick en tid, blev undersökt (lyckat denna gång!) genom vaginalt ultraljud men inga äggblåsor syntes enligt gynekologen. Konstigt, tyckte jag som ju uppvisade alla symptom! Så var det med det. Ingen PCOS, men inte heller någon mens på annat än konstgjord väg – och jag som bara var 20 år! Jag ville ju faktiskt ha mens. Jag skämdes något enormt. Vid 19-20 års ålder började dessutom min hårväxt att bli värre. Min vikt sköt i höjden och allt jag inte ville skulle hända min kropp hände den. Till slut fick jag hår i ansiktet och på bröstkorgen. Idag är jag 21 år och har fortfarande ökad kroppsbehåring, mycket övervikt, akne, äggblåsor på äggstockarna och fullkomligt utebliven mens. Jag har inte haft mens på ”egen hand” på flera år. Jag börjar bli deprimerad över det här och väldigt trött på att ständigt få höra hur bra jag har det som inte får någon mens. ”Vad skönt för dig!” – nej, faktiskt inte. Inte om den har varit tekniskt borta i 4 år och jag är inte ens 25 år ännu. Jag vill kanske ha barn i framtiden. Det kan jag inte så länge jag inte har mens. Jag är inte infertil helt och hållet, men tänk om. Tänk om.”

Läs mer på Vårdguidens hemsida om PCOS

Vill du ha kontakt med Angela: angela.engstrom@hotmail.com, Instagram: @doktorvinter

3 responses to “PCOS – polycystiskt ovarialsyndrom

  1. Min mens försvann när jag va runt 17 år och det är 10 år sedan nu, har själv inte pratat med så många om det men det ska ju vara vanligt? Bra att ni tar upp det!

  2. Pingback: Upprörande artikel om Endometrios och PCOS (del 2 – mens i DN) | MENSEN·

Kommentera

