ENDOMETRIOS

Resten av denna vecka uppmärksammar vi sjukdomar och besvär kopplade till mens. Idag tar vi upp Endometrios.

10706923_1547614155472561_1575993772_n

Endometrios är en dold folksjukdom som drabbar 10-15% av alla livmoderbärare i fertil ålder, i Sverige rör det sig om 200 000 personer. Ca 60 % av dessa får besvär av varierade styrka. Det är väldigt individuellt. Det är inte en farlig sjukdom, men kan innebära mycket lidande. Det kallas endometrios när den slemhinnan, som vanligtvis stöts ut varje menstruation, finns på andra ställen än i livmoderns innersta skikt. Då uppstår en inflammation. Ofta sätter sig slemhinnan på äggledarna eller bukhinnan, men kan finnas på andra ställen också. Det är okänt varför sjukdomen uppstår och det finns ännu ingen botemedel, dock finns det behandling för symptomen. Extremt smärtsam mensvärk, riklig och/eller oregelbundna blödningar, smärta vid ägglossning, toalettbesök och/eller sex och svårigheter att bli gravid trots försök är symptom på endometrios. Viktigt att poängtera är att någon kan ha en del av dessa symptom utan att ha endometrios. Misstänker du att du har sjukdomen kan du kontakta en gynekolog, vårdcentral eller ungdomsmottagning. Om du vill ha stöd och information kan du kontakta Endometriosföreningen, en ideell patientförening, mer info finns också på Vårdguiden (på båda sidorna förekommer cisnormativa uttryck).

Det tar i snitt åtta år att få diagnos. Åtta år är lång tid. Många skickas runt till olika läkare, får fel diagnos och deras smärtupplevelser tas inte på allvar. Att få hjälp och rätt diagnos tidigt besparar många från onödigt lidande, även om de tillgängliga behandlingarna inte alltid är tillräckliga. Det måste forskas mer om botemedel och kunskap om sjukdomen ska finnas i hela vårdkejdan. Diagnosen ska inte ta i snitt åtta år att få.

Emilie som lider av verkligt svår endometrios berättar om sina erfarenheter:

”När jag var 16 år åkte jag med ambulans, akut in till Danderyds gynekologiska mottagning. Där blev jag pumpad med morfin och sedan undersökt. Det konstaterades att jag hade en cysta som satt någonstans i kring ena äggledaren. Doktorerna var rädda att äggledaren kunde råka illa ut – att cystan kanske hade snurrat sig kring äggledaren och därav bidragit till smärta. Då en kan få svårare att få barn med bara en fungerande äggledare bestämdes det att jag skulle opereras akut. Efter operationen fick jag prata med en manlig gynekolog som tilldelats mig, han var säkert 55 år gammal. Det första han säger när han informerar om sjukdomen är att jag ska skaffa barn så fort som möjligt. Jag satt där, 16 år, ensam och fick höra att jag skulle skaffa barn för annars kanske det var för sent! Det påverkade mig så svårt att jag idag bestämt, med 75% säkerhet att jag inte vill ha barn biologisk väg. Jag vill adoptera och vara fosterförälder.

Jag har fått höra att jag inte har ont ”egentligen”. Jag borde bara bita ihop och gå till skolan. Detta sa en manlig läkare till mig som jag såg upp till. Jag hade fått höra att han var duktig på smärta och bra med patienter, så slänger han ur sig att han inte tror på min smärtupplevelse…

Jag har fått höra, av Sveriges så kallade bästa gynekolog att min endometrios inte är så farlig ”egentligen”. Nähä, vad vet hon om min smärta? Jag har ont, det är läkarnas jobb att behandla därefter!! Jag har tyvärr fortfarande den gynekologen och hon har fortfarande inställningen att jag inte mår så dåligt.

All denna misstro jag fått ta emot av flera respekterade läkare har gjort att jag börjat tvivla på mig själv. Jag sedan 2012 behandlats för en depression, som ett långvarigt skov samma höst satt mig in på. Denna depression har jag inte ännu lyckats tackla helt och hållet. Än idag får jag ångestattacker, inte minst som biverkning av de morfinpreparat jag tar i nödfall de dagar smärtan är outhärdlig.

Jag mår så jävla dåligt varenda dag. Jag sover halva dagarna, har ont resten av tiden. Jag är sjukskriven men utan ekonomiskt stöd då jag inte är berättigad sjukpenning. Jag är 20 år gammal och helt beroende av mina föräldrar, min mamma har dessutom själv endometrios som också är förjävlig. Jag har så ont att jag inte vet hur jag ska orka med resten av livet.

One response to “ENDOMETRIOS

  1. Pingback: Upprörande artikel om Endometrios och PCOS (del 2 – mens i DN) | MENSEN·

Kommentera

