PMDS/PMS

Resten av denna vecka uppmärksammar vi sjukdomar och besvär kopplade till mens. Idag tar vi upp PMS/PMDS. 

914765_694860420611183_870751175_n

Premenstruellt dysforiskt syndrom (PMDS) är en allvarlig form av premenstruellt syndrom (PMS). Ett eller flera PMS-symptom drabbar ca 75% av alla menstruerande, medan ca 5 % uppges lida av PMDS (det finns antagligen ett stort mörkertal dock). PMDS påverkar påtagligt vardagen för den drabbade. Många feldiagnostiseras då symptomen är lika de vid vissa psykiska sjukdomar, med resultatet att behandlingen inte slår rätt. Om minst fem av dessa symptom stämmer in (varav minst en är bland de fem första) veckan innan mens, och saknas veckan efter mens, samt påtagligt påverkar vardagen finns det risk att det rör sig om PMDS:

– Nedstämdhet

– Irritabilitet

– Humörsvängningar/affektlabilitet

– Ångest/oro

– Minskat intresse för dagliga aktiviteter

– Koncentrationssvårigheter

– Trötthet/minskad energi

– Aptitförändring/sötsug

– Sömnstörning

– Känsla av kontrollförlust

– Bröstspänning/-svullnad

Det är fortfarande okänt varför en får PMS eller PMDS. Men en sak som forskarna tror kan påverka är ämnen som bildas när hormonet progesteron bryts ned. Vid ägglossning ökar progesteron i kroppen och minskar igen vid menstruaion. PMS eller PMDS uppstår enbart om en har haft ägglossning och progesteron bildas, det innebär att den som drabbas är känslig för de ämnen som bildas när progesteronet bryts ned. Men det finns hjälp att få. Exempel på behandlingar SSRIpreparat några dagar i månaden, eller vissa homonella p-piller. Det är upp till var och en att avgöra vilken behandlig en mår bäst av! Läs mer om PMS/PMDS på Vårdguiden (cisnormativa uttryck förekommer där).

Karin Adelsköld berättar om sin PMDS:

”De senaste åtta åren har varit ett helvete. Inte hela tiden men minst två veckor i månaden. Då har jag skrikit, bråkat, tappat livslusten, härjat, förstört relationer, jobb och möbler i extrema utrbrott. PMS. PMDS om man ska vara noga. Det där som man inte riktigt vet hur och varför det drabbar vissa så hårt. Bara att det gör det och att det påverkar alla, både den med PMDS och de i omgivningen. När jag fick mitt andra barn gick jag från att ha haft “vanlig” pms till att bli riktigt nedstämd i perioder. Trots att det hände samma tidpunkt, tolv gånger per år, så kopplade varken jag eller någon av läkarna jag sökte hjälp hos att det hängde ihop med mensen på något sätt. Jag fick diagnosen utmattningsdepression, blev sjukskriven och åt antidepressiv medicin, men utbrotten fortsatte och blev värre. Jag trodde länge att jag var galen och har inte pratat om mina problem eftersom jag skämdes. När jag träffade min nuvarande man påpekade han att mina utbrott kom samma tid varje månad, då föll allt på plats. Efter att jag till sist fick rätt diagnos har jag testat allt för att lindra min PMDS, och kom fram till att antidepressiva några dagar i månaden och naturlig progesteronsalva funkar bäst för mig. Jag mår mycket bättre nu, men det är fortfarande tuffa dagar innan mens och runt ägglossning”.

Här finns Karins egna sida om livet med PMS/PMDS. Hon har också nyligen startat ett PMS-förbund.

One response to “PMDS/PMS

  1. Pingback: Upprörande artikel om Endometrios och PCOS (del 2 – mens i DN) | MENSEN·

Kommentera

