Fu Yuanhui: OS- och menshjälte!

Hej höst! Vi sätter igång med att summera det bästa som hände under OS (!): den kinesiska simmaren och bronsmedaljören Fu Yuanhui. Hon är inte bara den roligaste deltagaren, hon bryter menstabun like a boss! I GP kan en läsa att hon i intervjun efter en medley-stafett över fyra gånger 100 meter sa:

– Jag har inte gjort bra i från mig i dag. Det känns som att jag har svikit mina lagkamrater, säger en märkbart besviken Fu Yuanhui i en intervju med den kinesiska tv-kanalen CCTV efter loppet, samtidigt som hon håller sig för magen.

På reporterns fråga om hon har magsmärtor svarar hon att hon precis har fått mens.

– Jag fick mens i går, så jag är framförallt trött, men det är ingen ursäkt. Jag simmade inte tillräckligt bra, säger hon.

Vi är nog många som vet hur det känns att försöka sig på ett träningspass när magen ballar ur av mensvärk, tänk då hur det skulle vara att delta i OS en sån dag… hur mens påverkar elitidrottares insatser är det dock fortfarande väldigt tyst om, i The Guardian finns en väldigt bra artikel om ämnet (med cisnormativt språk). Men tack vare menshjältar som Fu Yuanhui går det framåt!

Kommentera

