Presentation av 2017 år styrelse!

Ni som följer oss på Instagram har sett våra styrelsepresentationer. Här har vi samlat i ett och samma inlägg! Vilka är vi? Vad gör vi? Varför blev vi mensaktivister?

Rebecka Hallencreutz

29 år, bor på Sveriges framsida a.k.a Göteborg. Varit med sen MENSENs start, tidigare ordförande och nu ledamot! Har främst sysslat med våra sociala medier, extern kommunikation, klurat ut kampanjer och fixat samarbeten. Blev mensaktivist när jag insåg att jag, efter en treårig kandidat i globala studier, inte en enda gång tänkt på hur det är att leva i fattigdom och menstruera. Att det aldrig togs upp på utbildningen och det faktum att jag, som ändå är hyfsat insatt i genusdimensionen av utvecklingsfrågor, inte ägnat det en tanke blev startskottet. För mig blev det ett kvitto på att jag osynliggjort mensen för mig själv och att resten av världen också gjorde det. På dagarna skriver jag masteruppsats i kommunikation efter ett långt behövligt studieuppehåll, och jobbar i hemtjänsten. Jobba även på RFSU som skolinformatör och lär kidsen viktiga grejer om sex, kroppen och samtycke.

Josefin Persdotter

Jag har varit stolt mensaktivist i mer är ett decennium! Sedan 2006 har jag gjort tillexempel menskonst (bland annat tampongörhängen och rödvins-skyltdockor), mensutställningar (Period Pieces), mensbloggat (Vilse i lingonskogen) och startat MENSEN! Nuförtiden är jag ordförande och pillar med ansökningar för att vi ska få in pengar till mer mensbildning åt folket. Sedan ett par år tillbaka har jag det oerhörda privilegiet att få forska om mens som doktorand i Sociologi med fokus på vetenskapsstudier. Jag får BETALT för att intervjua folk om deras fantastiska mensliv, sitta nedsjunken i menssociologiska texter, och för att producera egna (vilket är klart jobbigare, men också kul). Sitter just nu och laborerar med begrepp som “menstrual technologies”, “menstrualities” och “menstrunormativity”. I övrigt jobbar jag med en kurs på förskollärarprogrammet om social ojämlikhet, det är supergivande det med! Har en liten Olof som snart fyller två. Vi läser Mumin, kollar på Pippi, busar, dansar, diskar och VAB:ar. Ojoj vad vi VAB:ar. Jag drömmer om min pallkrage och min balkong och allt jag tror att jag ska hinna med att planera i dem. Jäklar vad mycket det låter som att jag gör känner jag nu.. hur hinner jag med allt? Jag planerar bra. Jobbar kvällar. Och har en guldsambo. Och guldsläktingar som hjälper till med O. Och så skiter vi i princip i att städa hemma. #lifehack
Klara Rydström

Alldeles snart 25 år fyllda och inne på mitt andra år i MENSENs styrelse. Förra året var jag kassör, och i år kommer jag främst hålla på med sociala medier samt ansökningar för finansiering av allt roligt vi ska hitta på framöver. Jag blev intresserad av mens när jag pluggade Globala Studier och ramlade över (ordförande) Josefin Persdotters masteruppsats om europeisk mensaktivism. Det var en riktigt AHA-upplevelse – hur kan något som är SÅ vanligt vara tabu? Sen dess har jag tänkt på mens, min egen eller andras, ungefär varje dag. Just nu läser jag en master i Women’s and Gender Studies och befinner mig därför i Storbritannien fram till sommaren och Spanien efter det. Utöver att tänka på mens och att plugga lever jag för god mat i trevligt sällskap (mycket fish & chips nu) och secondhand-affärer där en kan rota runt. Emellanåt yogar jag också!

Julia Lohaller Sachet

24 år (snart) och bor i Örebro. Jag är en av de nya styrelsemedlemmarna i år och MENSENs kassör. Hittills har jag inte hunnit göra så mycket inom MENSEN men snart blir det ändring på det! Jag har gradvist blivit mer och mer mensaktivist de senaste åren då jag insåg hur fånig jag hade varit gällande mens. Jag och mina vänner började prata mer öppet om det, söka kunskap och så småningom hittade jag till denna underbara organisation. Jag gick med i MENSEN för att jag ville hjälpa att få ut ordet till folk vare sig de aldrig kommer ha, har eller ska få mens. Ibland känns mens (och allt som hör till) som någon sorts mytologiskt varelse man inte bör prata om och det vill jag ändra på! Utanför MENS-bubblan pluggar jag på halvtid och jobbar på timmar här och var. Jag är även aktiv feminist och brinner för jämlikhet och önskar mig ett samhälle som är en aning mer chill.

Sanna Thedvall

Hallihallå, jag är Sanna och jag är 25 år. Jag studsade upp ur sängen en morgon i höstas i glädje över att jag hade anmält mig till mensbildningen som skulle vara under vintern. När jag var där trivdes jag så himla bra att jag bestämde mig för att jag ville engagera mig mer. Detta är alltså mitt första år i MENSENs styrelse och jag ska rodda med mensbildning och andra aktiviteter för er goa medlemmar.  På dagarna läser jag kurser som har med beteendevetenskap, genus och sexualitet att göra på universitetet i Stockholm. Min dröm att jobba med att se till att folk pratar mer om allt det där som är “privat”. Exempelvis sex, onani, mens, kroppen och känslorna. Utöver MENSEN sitter jag i styrelsen för universitetets HBTQIA+förening och är aktiv inom RFSU. När jag vill ta det riktigt lugnt tycker jag att det är skönt att pyssla. Tidigare har jag till exempel broderat små livmödrar och nu håller jag på med vulvor av lera. Det är kanonkul!

Mimmi Svensson, 23 år

Jag låg i gräset och försökte glassa i solen förra sommaren på mina föräldrars gård i södra Småland i hopp om att min brutala mensvärk skulle dämpas av solens härliga energi men ack så fel jag hade. Fylldes istället med rosenrasande tankar om hur lite jag själv visste om mens och hur bristande kunskapen kring mens är i samhället. Då bestämde jag mig för att bli mensaktivist och i samband med dessa tankar gick jag en projektledarutbildning där jag skulle få chansen att genomföra ett valfritt projekt. Mitt projekt slutade i 50 stycken olika analogt bearbetade bilder på diverse digitala plattformar som uppmärksammade mens med historier från olika livmoderbärare i Sverige. Bortsett från att tänka på mens om dagarna och fylla på min egen kunskapsbank så läser jag upp mina betyg på folkhögskola utanför Malmö. Har en fäbless för tatueringar, burlesk, veganism, växter och ölbryggning. Tackar sällan nej till en spelning i fuzz/doom/stoner-anda eller en heldag på second hands. Allt gott!

Toni Simon

Jag heter Toni, 27 år och en optimistisk realist. *** Jag var 15 när jag fick min första mens, så jag var en sen starter. Då trodde jag ju att jag skulle vara den första EVER som aldrig någonsin skulle få min mens. Njaa, det blev inte så, jag fick min mens när jag var på semester i Spanien och fick instruktioner om hur jag ska föra in tampongen från mamma via telefon. ***Det här är mitt andra år i MENSENs styrelse. Jag är medansvarig för vårt projekt mensbildning som innebär studiecirklar, workshops och andra mensbildande events! Det var snarare av en slump att jag sökte styrelseuppdraget hösten 2015. Idag är jag så otroligt glad att jag gjorde det. Jag har lärt mig ofattbart mycket viktigt och ballt och har dessutom träffat ett gäng otroligt drivna och fantastiska människor. KÄRLEK till er hörrni<3 Jag har precis sagt upp mig på mitt jobb (jobbat med ensamkommande barn inom kommunen) och ska snart börja på en ideell organisation som håller på med skolutveckling. PEPP! Annars så är jag lite aktiv i Feministiskt initiativ, Individuell Människohjälp och lite annat. Emellanåt gillar jag en bra rejv, ha skojigt med vänner och en sväng till favvo second hand butiken Humana. *** kuss & schluss

Freja Blomstrand

Jag heter Freja, bor i Stockholm, är fotograf och 20 år gammal. Är inne på mitt femte år som mensfantast and I love it! I gymnasiet kom en turning point i mitt mensintresse, och som gjorde att jag ville kämpa till 100% för MENSkliga rättigheter. Som slutprojekt gjorde jag en fotoserie och spoken word-tal-ish. Under hela tiden som jag höll min presentation var det en person i min klass som satt och stirrade ner i bordet och efteråt fick jag höra att det var för att hen hade känt sådan “avsmak” för bilderna.
Det gjorde mig irriterad och upprörd och sedan dess har jag aldrig försökt att dölja min mens, ibland till och med tvärtom!!
Jag älskar att snacka mens. Så enkelt är det. Jag älskar att snacka strukturer och normer men även fysiologi och sjukdomar – det är så mycket en inte vet om vad som faktiskt händer i en mensares kropp! Något jag tycker är extremt viktigt när en snackar mens är att försöka att vara så inkluderande som möjligt i sitt språk, för ni vet: alla kvinnor har inte mens och alla som har mens är inte kvinnor!
Detta är mitt andra år som styrelseledamot i MENSENs styrelse, och jag känner verkligen att jag har hittat hem! I styrelsen är jag medansvarig för vår s.k. “mensbildning” där vi driver studiecirklar, styr informativa workshops och mens-föreläsningar m.m. och jag jobbar även med saker som rör er medlemmar – evenemang, merchandise, nyhetsbrev etc.
Nu har jag babblat alldeles för mycket, men som ni märker: mens är inget jag pratar lite om!!  KRAM på er alla, tack för att ni är en del av mensresan!

Daniella Peri

Mitt namn är Daniella och är ny styrelseledamot för MENSENs styrelse i år. Känns otroligt spännande och inspirerande att få arbeta med en grym styrelse och framförallt mens. Jag älskar mens, jämlikhet och brinner för mensskydd. Yes, du läste rätt. Jag älskar mensskydd, vilket har gjort att i April förra året sade jag upp mig och startade eget tillsammans med min partner in crime Nova Hoffman Bermejo. Tillsammans grundade vi det ekologiska mensskyddet Yoppie. Så på dagarna här i London, gör jag allt för att Yoppie ska växa och bli en lyckad start-up. Det är otroligt spännande att driva eget, men samtidigt otroligt läskigt och utmanande. Jag växte upp i Stockholm, men 2014 flyttade jag London och har stannat sedan dess. Jag bor tillsammans med #mrbrian mannen i mitt liv, som jag älskar att framställa som en mansgris, på sociala medier, bara för att han egentligen inte är en, eller? 😉 Jag hoppas att jag kommer kunna bidra med massa spännande detta år som styrelseledamot. Det finns så mycket vi vill göra, många spännande aktiviteter och så mycket viktigt som vi måste få fram. Så fortsätt stötta oss och sprid mensen.

KRAM!

 

Kommentera

