MY PERIOD IS AWESOME!

Vi bad Terese Lann Welin, grundare av My Period is Awesome!, att berätta mer om deras arbete och så här skriver hon:

Dagboksnotering för My Period is AWESOME! projektet, februari 2017. Det här är min egna upplevelse. Min personliga reflektion. Du är välkommen att läsa den. Terese Lann Welin, grundare av My Period is AWESOME!

Gugulethu är en av Kapstadens större kåkstäder. Här bor otroligt mycket människor. Jag vågar inte säga hur många. Siffrorna är så olika. Getter och lösa hundar på skolgården. 30 får på en parkering vid ett bostadshus. Utanför tågstationen kör 3 bilar i bredd på en enfilig väg. 19 km bort ligger Waterfront där vi har vårt hotell. Där klev jag ur en säng i morse med vita krispiga lakan.

På tre dagar ska 500 flickor och 100 pojkar igenom utbildning om pubertet, mens och mänskliga rättigheter på fyra olika skolor. Alla flickor ska få tvättbara bindor. Det är ett tight schema men det ska gå. Vi har inte råd att åka ut en gång till. Vi springer mellan klassrummen och bilarna.

En tidsresa tillbaka 20 år i tiden. Jag är tillbaka på högstadiet. Hierarkierna är de samma, grupperingarna de samma och härskarteknikerna de samma. En kille sitter bredbent och knuffar rytmiskt på sin kompis huvud. Kompisen ler stelt.

Jag spenderade dagen tillsammans med en av killgrupperna. Vi behandlade tunga ämnen som våldtäkt och misshandel utöver menstruation och pubertet som vi vanligtvis pratar om. Stämningen går att ta på. Den är inte direkt vänlig. Kanske beror det på att jag är med? Jag är vit som snö och kan inte dölja mina privilegier. Bredvid mig sitter en kille med en sko och en badtoffla på fötterna. I slutet börjar vi nå fram. Precis då när stämningen lättar måste vi bryta upp. Vi behöver mer tid och mer resurser. Det här är inte långsiktigt.

Sydafrika har 11 officiella språk. Dynamiken är annorlunda beroende på var skolan ligger och hur mörk nyansen är på barnens hud. Det finns så många lager här som jag aldrig kommer förstå. Skrapar vi bort det översta av fattigdom och kunskapsbrist visar sig nya lager av politik, historia och orättvisa. Tacksam över att vi har två så bra partners. Oerhört tacksam.

En kille kommer fram till mig. Klara ögon, periodiska systemet fastklistrat på sin ryggsäck. Han frågar om jag var en av européerna. Han säger att han talar 7 språk och att han tidigare bott i Durban. Jag berättar att jag bara kan två språk. Under lektionen släpper han mig knappt med blicken. Han talar på engelska när han svarar på frågor i klassrummet, antagligen för att jag ska förstå. Alla andra svarar på Xhosa. Han säger bra saker. Han säger att han ska försöka få tag på en binda om någon av hans klasskamrater råkar få mens i skolan. Jag tror honom. Resten av rummet skrattar.

Atlantis. Ett bortglömt gammalt industriområde utanför Kapstaden. Här bor det 50,000 människor men den riktiga siffran är 250,000. Genom att säga att den är mindre så behöver man inte tilldela området mer resurser. Här anmäls 14 våldtäkter per vecka. Det yngsta offret så ung som 5 år i förra veckan.

Flickorna i rummet lyssnar nyfiket men brister då och då ut i fniss och tisseltassel med sina vänner. När bindorna kommer fram drar hela rummet efter andan. När vi visar trosorna kommer ett jubel! Är det sant? Jublar de över trosor?

Vår partner frågar om vi kan ge ut pennor till barnen om vi fortsätter projektet. Reklampennor. ”Varför det?” säger jag. Jag är den som håller i pengarna. Hon svarar: ”Många barn har inte råd med pennor och måste dela med sina klasskamrater.”

Vi delar ut klistermärken till alla flickor vid dagens slut. En av dem kommer fram till mig och frågar hur många man ska få. ”Ett” säger jag och tittar på henne frågande. Hon ger tillbaka ett klistermärke till mig och säger ”jag fick två”.

Alla killar i rummet är övertygade om man som kille måste onanera eller ha sex regelbundet för annars blir man galen. Att menstruation är motsvarigheten till när pojkar får utlösning på natten. En flickvän har inte rätt att neka sin pojkvän sex. Jag förstår det här för att en av lärarna vänder sig till mig och förklarar vad de just pratar om. Killarna kikar samtidigt på mig nyfiket. Väntar på min reaktion.

Sista skolan i Atlantis. 100 flickor ska få bindor. Vi har skrivit dumt i projektbeskrivningen inser jag. Det här betyder att vissa flickor inte kommer att få bindor. Lärdom till nästa gång. Alla klassrum är för små. Vi får samlas på skolgården. Solen steker men flickorna sätter sig längst med väggen där det finns lite skugga. Det är ingen idé att ta fram allt material. Vi får improvisera. Mitt i allt är det rast. 100-tals ungar myllrar ut på skolgården. Vi bildar en cirkel och kryper tätt ihop. Tjejerna gör sitt bästa för att lyssna.

Vi visar bindorna för en kvinna i receptionen på hotellet. Hon berättar om sin egen uppväxt i Zimbabwe där hon brukade använda bomull från bomullsfälten som mensskydd. De små piggar gav henne sår i underlivet från vilket hon fortfarande har ärr idag. När hon var tretton år använde hon en gammal tröjärm som binda en dag. Den halkade ur hennes trosor på skolgården och ner på marken. En av pojkarna tog upp den på en pinne och sprang skolgården runt och skrattade. Alla skrattade. En händelse som får henne att gråta än idag 20 år senare. Hon säger att hon inte tror vi förstår vilken skillnad vi faktiskt gör.

My Period is AWESOME! (MPIA) Är en svensk projektplattform som ingår i den ideella organisationen Wise Economy.  MPIA minskar skolk och avhopp från skolan genom att förse dem som inte har råd med tvättbara bindor och trosor. Vi utbildar både pojkar och flickor om menstruation och SRHR för att bryta tabun och bidra till ökad jämställdhet. 

 

 

 

One response to “MY PERIOD IS AWESOME!

  1. Pingback: #menstember | MENSEN·

Kommentera

