Linnea Claesson 4 president

Handbollsspelaren och superhjälten/feministen Linnea driver ett av Instagrams bästa konton assholesonline, där hon tar upp all den sexism, alla hot och det näthat hon är målet för. Och hon lyckas göra det med humor! Hennes svar på tal är oslagbara. Häromdagen skrev hon om mens. Bra exempel på att det fortfarande är tabu både i Sverige och på andra håll, trots att många hävdar motsatsen…

Linnea claesson

 

Många har sagt det innan mig men jag säger det igen: tänk om vissa män vore lika äcklade våldtäkt som dom är av mens. Och nu snackar jag inte bara om den här trötta snubben utan även om den shitstorm jag hamnade i efter förra inlägget när jag sa att jag hade världens mensvärk under en presskonferens och försökte hålla minen uppe. Helvete vad det var en känslig tå jag klev på!
.
Massor av hatmail om att jag är äcklig och sjuk i huvudet. Hat åsido, så tänkte jag skriva lite mer om mens för att jag tycker det är viktigt men även för att jag blir så pillimarisk och överförtjust när jag märker att ni blir provocerade av min blotta existens som kvinna och människa! 😘 
So imma drop some hot knowledge on you now. Det här är vanligt förekommande i världen idag: Kvinnor skäms över sin mens. Förminskande av tjejers känslor genom klassiska ”med har du pms, eller?”. På TV är mensblod alltid blått och beskrivs som ofräscht.

Mens är en vanlig anledning att tjejer inte går i skolan världen över. På många skolor finns inte toaletter så att tjejerna kan byta mensskydd. En stor andel kvinnor har inte heller tillgång till fullgoda skydd så de kan få infektioner av substitut som de använder t.ex. sand, löv, gräs, aska, smutsiga trasor från golvet i fabriker de jobbar i.
.
På många platser ses kvinnor orena under menstruationen så de kan tvingas lämna sina samhällen och bli inspärrade i menshyddor där de kan bli våldtagna eller dödade av farliga djur. De kan vara förbjudna att laga mat, tvätta håret, vara nära andra människor osv. Därutöver finns det anmärkningsvärt lite forskning om mens.
.
Lyssningstips är Liv Strömqvists sommarprat om mens samt Clara Henry i podden PENNTRICKET med Lady Dahmer och Cissi Wallin. I deras podd har även jag varit med och snackat ett avsnitt som jag länkar till i min bio och den här comebacken till snubben i det här inlägget är ju lite Ladydahmer-edition. En kvinna som inte skäms och det inspirerar mig! Köp Clara Henrys bok till era kids också så kan uppfostra en ny generation som inte skäms och som har bra kunskap om mens.

Kommentera

